موارد ابطال گارانتی خودرو چیست؟ + جدول و جزئیات-راهبرد معاصر

موارد ابطال گارانتی خودرو چیست؟ + جدول و جزئیات

طبق اعلام مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت، مواردی که موجب ابطال گارانتی خودرو می شود بطور شفاف قید شده و هیچ خودروسازی در این زمینه حق تفسیر ندارد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۰۴ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 24
کد خبر: ۲۶۳۹۰۹

به گزارش راهبرد معاصر. بنا بر این اطلاعیه، چنانچه مشتری در یکی از قطعات خودرو تغییراتی ایجاد کرده و موجب بروز نقص فنی شود تنها گارانتی همان قطعه ابطال می شود و این مورد موجب ابطال گارانتی خودرو بطور کامل نمی‌ شود.

 

مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت، اعلام کرد خودروسازان فقط می‌توانند موارد ابلاغ شده را برای مشتری اعمال کنند و هیچ خودروسازی حق تفسیر را ندارد، چرا که همه موارد به صورت شفاف آمده است. ایجاد تغییر در یکی از قطعات خودرو که باعث به وجود آمدن نقص فنی شود گارانتی همان قطعه را باطل می‌کند و ابطال گارانتی شامل کل خودرو نمی‌شود.

 

 وی تاکید کرد این موارد در سامانه جامع خدمات پس از فروش قابل مشاهده برای عموم مردم می‌شود و اگر خودروسازان این موارد را رعایت نکنند مردم می‌توانند به آدرس www.irangs.ir مراجعه و از خودروسازان شکایت کنند.

 

مواردی که شامل ضمانت (گارانتی) خدمات رایگان نمی باشد :

1-  اقلام مصرفی شامل روغن و فیلتر غیر از موارد ناشی از عیب موجود در قطعه
2- خرابی ناشی از تصادفات و استفاده نامناسب از خودرو
3- استفاده از خودرو در مسابقات رالی سرعت .....
4- هرگونه تغییر در موتور قوای محرکه و تغییر در وزن کابین که سبب ایجاد مشکل فنی شود سبب | ابطال گارانتی مرتبط می گردد.
5- خرابی ناشی از حوادث و بلایای طبیعی نظیر ،سیل، زلزله، صاعقه، طوفان و غیره
6- خرابی ناشی از آتش سوزی بلایای طبیعی عمدی و ...غیر از نقص فنی)، اغتشاشات و شورشهای اجتماعی
7-  صدمات ناشی از تردد خودرو در مسیرهای قیر پاشی شده نمک ریزی شده و عوامل بیرونی نظیر برخورد سنگ و شن با خودرو و صدمات رنگ ناشی از برخورد ،سنگ شن ماسه و سایر مواردمشابه به بدنه
8- تحمیل بار بیش از ظرفیت در موارد ابهام تشخیص کارشناس رسمی دادگستری تعیین کننده می باشد.
9-  خسارات ناشی از تعمیر مغایر با استاندارد کارخانه که توسط تعمیرگاههای غیرمجاز انجام شده باشد. 
10-  صدمات ناشی از نصب هرگونه قطعات غیر اصلی سبب ابطال گارانتی صرفا در حوزه مرتبط می گردد. 
11-  خسارات بدنه رنگ و تزئینات خودرو که ناشی از تصادفات و حوادث بوده و تعمیر شده باشند.
12-  وجود هرگونه گرده رنگ که ناشی از قرار گرفتن خودرو در محیط نامناسب باشد سبب ابطال گارانتی مرتبط می گردد.
13-  هرگونه خسارت وارده به بدنه و رنگ خودرو تصادف و....) و تزئینات پس از تحویل خودرو به مشتری
14-  خرابی قطعات ناشی از هرگونه تغییرات غلط بر روی خودرو نظیر جوشکاری و غیره سبب ابطال گارانتی مرتبط می گردد.
15- هرگونه آتش سوزی در خودرو به دلیل عدم رعایت موارد ایمنی یا استفاده از قطعات غیراصلی بهنگام تعمیرات توسط تعمیرگاههای غیر مجاز به استثنای مواردی که حریق ناشی از استفاده از قطعات شناسایی شده و فاقد کیفیت و ارایه شده از سوی شرکت عرضه کننده خودروساز و وارد کننده باشد.
16-  استهلاک عادی قطعات نظیر) سایش عادی تیغه برف پاک کن در اثر استفاده 
17-  تأثیر مواد پراکنده در محیط مانند سموم دفع آفات نباتی و غیره، فضله پرندگان، شیره درختان و همچنین عوامل جوی نظیر بارانهای اسیدی انواع آلودگیهای زیست محیطی و سایر عوامل تأثیرگذار بر بدنه و رنگ خودرو
18-  تشخیص پوسیدگی لاستیک خودرو قطعات و سایر قطعات لاستیک به دلیل توقف طولانی خودرو و عدم استفاده از آن با نظر کارشناس رسمی دادگستری قابل پذیرش است.
19-  ایرادات ناشی از ریزش آب و یا سایر مایعات بر روی قطعات الکترونیکی نظیر ،رادیو پخش ECU و اتصالات آن.
20-  ایرادات ناشی از رانندگی در عمق آب که باعث نفوذ آب به اجزاء داخلی خودرو مانند موتور می گردد.
21-  خط افتادن شیشه جلو به دلیل خرابی برف پاک کن
22- هرگونه عیب و نقص و خسارات جانی و مالی وارده به مشتری و اشخاص ثالث که به دلیل تعویض یا نصب قطعات و سیستمهای جانبی و یا دریافت خدمات خارج از شبکه رسمی توسط مشتری طی دوره گارانتی ایجاد شود از شمول قانون حمایت از مشتری در حوزه مرتبط خارج خواهد گردید.
23- عیوب ناشی از عدم سرویسهای دوره ای توسط مشتری در نمایندگی های مجاز منجر به ابطال گارانتی در حوزه فنی مرتبط خواهد شد. لیکن اگر مصرف کننده درخواست اختصاص وقت سرویس داشته و بیش از یک هفته به طول انجامیده باشد از شمولیت این بند مستثنی است.
24- هرگونه ایراد ذاتی در تجهیزات و قطعات، مشمول گارانتی بوده و نباید منوط به طی کیلومتر و یا گذشت زمان خاص شود.

موارد ابطال گارانتی خودرو چیست؟ + جدول


موارد ابطال گارانتی خودرو چیست ؟

گارانتی خودرو همانطور که از نام آن هم مشخص است، به تضمین‌هایی اشاره دارد که شرکت‌های خودروسازی در قبال خودروهایی که تولید می‌کنند به مشتریان خود ارائه می‌کنند. این گارانتی بر طبق قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان داده می‌شود. درواقع هم شرکت‌های واردکننده خودرو و هم شرکت‌های تولید کننده خودرو، می‌توانند این گارانتی را ارائه کنند. اما در این میان، یکسری محدودیت برای گارانتی خودرو تعریف شده که در صورت عدم رعایت آن توسط مالکان خودروها، منجر به باطل شدن گارانتی خودرو می‌شود. مهم‌ترین مواد ابطال گارانتی خودرو عبارتند از:

 

    نصب رینگ یا لاستیک غیراستاندار (پهن)
    تغییر ارتفاع خودرو
    نصب روکش صندلی (خودروهای خاص که دارای صندلی برقی یا ایربگ جانبی هستند)
    نصب هر گونه دزدگیرکه منجر به آسیب و دستکاری در دسته سیم گردد
    نصب کفپوش یکپارچه داخل اتاق
    نصب زنون، هدلایت و لامپ غیراستاندار
    نصب سیستم صوتی و تصویری غیراستاندارد
    سنسور و دوربین عقب غیراستاندارد
    نصب پاور ویندوز
    نصب کروز کنترل
    انواع سوئیچ مخفی
    نصب کیلس استارتر
    نصب برچسب دودی بر روی شیشه جانبی
    نصب برچسب دودی بر روی شیشه عقب
    دستکاری یا تقویت موتور
    دوگانه سوز کردن خودرو
    حذف کاتالیست
    عدم انجام سرویس دوره ای در شبکه نمایندگی
    انجام تعمیرات در خارج از شبکه نمایندگی
    تصادف خوردو
    نصب میله تعادل (استرس بار)
    موتور شویی
    نصب سراگزوز
    باتری غیراستاندارد (استفاده از باتری که ولتاژ و ظرفیت آن مغایر با باتری توصیه شده باشد)
    فیوز غیراستاندارد
    تقویت شاسی (جوشکاری. شاسی کشی و ...)
    استفاده یا نگهداری مواد قابل اشتعال یا انفجار از قبیل انواع اسپری. الکل و ... داخل خودرو
    کاربری غیراستاندارد از جافندکی (نظیر جارو شارژی و ...)
    استفاده از اکتان بنزین یا مکمل سوخت
    نصب غیر استاندارد محافظ ECU موتور
    نصب کلاچ اتوماتیک
    نصب کمک فنر غیراستاندارد (کمک اسپورت)
    نصب شمع غیر استاندار (سوزنی)
    ریمپ ECU موتور

 

موارد فوق، شرایط کلی برای ابطال گارانتی خودرو است و ممکن است علاوه بر آنها، شرایط دیگری نیز از سوی خودروساز مشخص شده باشد که عدم رعایت آن شرایط، موجب ابطال گارانتی خودرو می‌شود. جهت اطلاع از این شرایط به دفترچه راهنمای خودرو یا نمایندگی‌های مجاز شرکت‌ها مراجعه کنید.


تغییر شرایط سرویس اولیه در زمان گارانتی خودرو

حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، با اشاره به تصمیمات گرفته شده برای ساماندهی بازار خودرو و ایجاد محدودیت برای اشخاصی که با هدف سفته بازی اقدام به خرید خودرو و دپوی آن برای فروش با قیمت‌های بالاتر می‌کنند، گفته که با توجه به اختلاف فاحش قیمت رسمی فروش خودروهای سواری تحویلی شرکت‌های خودروساز با نرخ حاشیه بازار و برای جلوگیری از انباشت و احتکار خودرو صفر کیلومتر، تا اطلاع ثانوی بخشنامه شماره 370/401/38323 تاریخ 22 آذر 1401 این سازمان، با موضوع فعالسازی گارانتی خودرو لغو و شرایط سرویس اولیه خودرو در دوره گارانتی تغییر می‌کند.

بر این اساس در صورتی که مصرف کننده‌ای به نمایندگی‌ شرکت خودروساز مراجعه و مالکیت خودرو از زمان تحویل خودرو از کارخانه تغییر نیافته باشد، اعمال محدودیت حداکثر ظرف مدت 5 ماه از تاریخ تحویل و با حداقل 1000 کیلومتر کارکرد خودرو برای سرویس اولیه به نمایندگی شرکت‌های خودرو ساز ضروری نبوده و شرط مذکور تنها در ارتباط با خودروهایی اجرایی خواهد شد که مالکیت خودرو از زمان تحویل خودرو تا زمان اولین مراجعه به نمایندگی جهت سرویس تغییر یافته باشد.

 

فرهیدزاده از شرکت‌های خودروسازی خواسته که دستور دهند در اسرع وقت ضمن اطلاع رسانی شفاف و گسترده به مشتریان و نمایندگی‌های سراسر کشور در چارچوب آیین نامه رعایت حقوق مصرف کنندگان خودرو، ساز و کار اجرایی لازم در این خصوص تدوین و موضوع در اطلاعیه‌های فروش و قراردادهای تنظیمی نیز درج شود.

در آذرماه ۱۴۰۱، وزارت صنعت، معدن و تجارت، الزام مراجعه مشتری به نمایندگی شرکت عرضه کننده خودرو حداکثر ظرف مدت پنج ماه از تاریخ تحویل و با حداقل یک هزار کیلومتر کارکرد به منظور فعال سازی گارانتی را حذف کرد.

معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به اتخاذ سیاستهای اخیر در زمینه توسعه روشهای فروش خودرو از قبیل طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، جایگزینی خودرو فرسوده، فروش فوری، فروش فوق العاده (سه ماهه)، پیش فروش حداکثر 12 ماهه و بهویژه عرضه خودرو در بازار سرمایه (بورس کالا) که موجب تقلیل فاصله قیمت کارخانه تا بازار شده است، ضابطه الزام مراجعه مشتری به نمایندگی شرکت عرضه کننده خودرو حداکثر ظرف مدت پنج ماه از تاریخ تحویل و با حداقل یک هزار کیلومتر کارکرد به منظور فعال سازی گارانتی را حذف کرد.

 

تعلیق این ضابطه که به منظور برون رفت از ایجاد فضای دلالی و قیمت گذاری کاذب در سال 1399 از سوی کمیته خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت به اجرا گذاشته شده بود، با هدف پرهیز از بروز اختلاف فی مابین اشخاصی که قبل از سررسید سرویس اولیه، نسبت به نقل و انتقال خودرو اقدام می‌نمایند، انجام شده است.

 

پیش از این با توجه به تصمیمات پنجاه و دومین نشست کمیته خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت، مشتریان حداکثر ظرف مدت پنج ماه از تاریخ تحویل و با حداقل یک هزار کیلومتر کارکرد خودرو، برای سرویس اولیه باید به نمایندگی شرکت‌های خودروساز مراجعه می‌نمودند، و در غیر این صورت، شرکت‌های خودروساز مکلف به ابطال گارانتی خودروی مذکور بودند.

 

خرید گارانتی سایپا

برای خرید گارانتی بدنه سایپا، دو روش وجود دارد:

    مراجعه حضوری به نمایندگی سایپا.
    مراجعه حضوری به امداد خودرو سایپا (کیلومتر 14 جاده مخصوص، ضلع جنوب غربی چهارراه، واحد فروش).

گارانتی خودرو سایپا، در سه سطح مختلف قابل خریداری است که از به ترتیب ارزان‌ترین به گران‌ترین، عبارتند از:

    گارانتی بدنه پایه سایپا
    گارانتی بدنه اکونومی سایپا
    گارانتی بدنه کامل سایپا

 

گارانتی پایه سایپا چیست؟

ارزان‌ترین سطح گارانتی بدنه سایپا، مربوط به «گارانتی بدنه پایه سایپا» است که هم از طریق کارت طلایی سایپا و هم از طریق اشتراک امداد خودرو سایپا، قابل خریداری است. شما با خرید گارانتی پایه سایپا، در واقع سرمایه خود را در برابر سوانح رانندگی و حوادث غیرمترقبه، حفظ می‌کنید. پوشش‌های مربوط به گارانتی پایه سایپا را در تصویر زیر، مشاهده می‌کنید:

موارد ابطال گارانتی خودرو چیست؟ + جدول

 

سه سال گارانتی رنگ بدنه برای محصولات ایران خودرو

سهراب برفروشان، معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو، با اشاره به برخی ویدئوهای غیرکارشناسی که با هدف تخریب وجهه محصولات ایران‌خودرو در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، توضیح داد با توجه به تکنولوژی مدرن و به روز سالن های رنگ ایران‌خودرو، احتمال بروز ایرادات ظاهری و دوام در رنگ بدنه به حداقل رسیده است.

 

اما در صورت وجود ایراد نیز با توجه به گارانتی سه ساله، مشتریان محترم می توانند با مراجعه به شبکه خدمات پس از فروش این شرکت، نسبت به رسیدگی و رفع ایرادات احتمالی اقدام کنند. رنگ بدنه محصولات ایران خودرو مشمول سه سال گارانتی بوده و در صورت بروز ایراد، هرگونه درخواست مشتریان از طریق مراجعه به کانال های ارتباط با مشتریان این شرکت نظیر مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM)، شبکه خدمات پس از فروش و از طریق تماس با مرکز تماس ایران خودرو ۰٩٦٤٤۰ قابل بررسی و رسیدگی است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده